För boende

Som boende hos Leona kan du njuta av en smidig och bekymmersfri vardag. Våra digitala tjänster gör det enkelt och snabbt att till exempel skriva under hyresavtal, skicka felanmälningar och kommunicera – när som helst och var som helst. Som Leona-boende får du också tillgång till värdefulla boendeförmåner som gör ditt boende ännu trevligare. Och om livet förändras kan du enkelt byta från ett Leona-hem till ett annat – helt utan flyttstress.

MyLeona -boendeapp
MyLeona är Leona-hemmens egen mobilapp som gör det enkelt att sköta ärenden som rör ditt boende. Appen finns tillgänglig för både Android och iOS. Du hittar appen i din telefons appbutik med sökordet MyLeona.
I MyLeona kan du:
- Enkelt boka gemensamma utrymmen och tvättstugan
- Göra felanmälningar
- Säga upp ditt hyresavtal
Under maj 2025 får du tillgång till ännu fler funktioner:
- Boendeguide, meddelanden och fastighetsinformation
- Bokningar av parkeringsplatser och bastutider
- Din hyres- och betalningsinformation
- Kontaktformulär och meddelandespårning med tydlig meddelandefunktion
- Följ hanteringen av dina felanmälningar och bifoga bilder
- Aktuella notiser direkt till din telefon
- Fantastiska boendeförmåner via Leona Plus

OmaLeona -boendeportal
OmaLeona-boendeportalen är tillgänglig när det passar dig bäst. Här hittar du allt du behöver för en smidig vardag:
- Boendeguide och aktuella meddelanden
- Grundläggande information om fastigheten
- Ekonomi: hyres- och betalningsuppgifter
- Möjlighet att säga upp hyresavtalet enkelt och elektroniskt
- Felanmälningar
- Enkelt kontaktformulär
- Bokning av gemensamma utrymmen och tvättstuga
I maj 2025 lanseras även följande funktioner:
- Bokning av parkeringsplats och bastutid
- Möjlighet att följa dina felanmälningar och bifoga bilder
- Smidig meddelandefunktion för att svara på och följa upp kontaktmeddelanden
- Tillgång till fantastiska boendeförmåner via Leona Plus
Dina förmåner som boende hos Leona
Leona Flex – Flexibelt byte av hem
Med Leona Flex kan du smidigt byta från ett Leona-hem till ett annat. Vi gör det enkelt att byta bostad så att ditt hem alltid kan följa med din livssituation – oavsett om du vill flytta till en annan storlek eller till en ny ort. När du flyttar mellan Leona-hem behöver du ingen uppsägningstid och vi erbjuder en vecka med gratis flyttid!
Leona Plus – Förmånsprogram för boende
Leona Plus är vårt eget förmånsprogram för boende – och alla våra hyresgäster får njuta av fantastiska förmåner helt kostnadsfritt via MyLeona-appen. Vi erbjuder ett brett utbud av värdefulla förmåner som gör vardagen lite bättre.
Husdjur alltid välkomna
Husdjur är alltid välkomna i Leona-hem, för ett hem är inte komplett förrän alla familjemedlemmar är med. För oss är det viktigt att hela familjen trivs – även de med tassar eller svans. Många av våra Leona-hus har husdjursvänliga lösningar, som tillgängliga ingångar och fina promenadområden i närheten.
Vanliga frågor om boende
-
Informera Leona hyresreskontra om ändringen. Kontaktuppgifter finns i MyLeona-appen och på vår webbplats under avsnittet ”Kontakt”.
-
Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter till hyresvärden via MyLeona-appen.
-
Du kan rapportera störningar till Leona kundservice via MyLeona-appen. Vårt team vidarebefordrar ärendet till fastighetsförvaltaren. Kom ihåg att notera tidpunkterna för störningarna. Ett skriftligt varningsbrev förutsätter skriftliga anmälningar från minst två olika lägenheter om samma händelse.
-
Ordningsreglerna finns på fastighetens trapphusanslagstavlor eller i MyLeona-appen.
-
Hyresgästen får inte måla väggarna i Leona-hemmet, förutom vid återställning till ursprungligt skick när boendet avslutas.
-
Lätta, enskilda tavelfästen är tillåtna. Vid större installationer (t.ex. väggbultning) ansvarar hyresgästen för att återställa väggarna vid utflyttning.
-
Bastu- och tvättstugebokningar görs via OmaLeona-appen. Observera att alla Leona-fastigheter inte har dessa utrymmen.
-
Via MyLeona-appen eller genom att kontakta fastighetsskötseln.
-
Du hittar fastighetsskötarens kontaktuppgifter i OmaLeona-appen och på anslagstavlan vid fastighetens entré.
-
Du kan göra en felanmälan via MyLeona-appen under avsnittet “Felanmälningar”. Vid akuta ärenden som kräver jourarbete, ring fastighetsskötarens journummer.
-
Rökning är inte tillåten i Leona-bostäder. Rökförbudet gäller även balkonger och fastighetens gårdsområde.
-
Om du tappar bort din nyckel, kontakta oss via OmaLeona. Vi hjälper dig att lösa situationen! Beroende på fallet kommer bostadens lås att omkodas eller nyckeln att spärras. Kostnaden för den borttappade nyckeln och eventuell omkodning betalas av hyresgästen, men du kan ha möjlighet att få ersättning från din hemförsäkring.
Hittade du inte svar på din fråga?
Ingen fara – Leonas kundtjänst hjälper dig gärna!